Mult timp asociate strict sistemelor de monitorizare si control la distanta SCADA, tehnologiile Machinte-to-Machine (M2M) au cunoscut in ultimul deceniu o adoptie rapida, facilitata de utilizarea pe scara larga a conexiunilor broadband low-cost si de scaderea costurilor asociate tehnologiei in sine.
La finalul anului trecut, numarul conexiunilor M2M din intreaga lume era de 265,2 milioane. Conform cabinetului de consultanta BERG Insight (1), valoarea va continua sa creasca cu o rata anuala de aproximativ 23% pana in 2020, cand volumul total al "abonatilor" va atinge valoarea de 744,2 milioane. Veniturile generate de retelele celulare M2M vor inregistra acelasi ritm de crestere (23,3%), evoluand de la 8 miliarde euro (cat s-a inregistrat in 2015) la 22,8 miliarde euro peste patru ani.
Potrivit clasamentului mondial intocmit de compania de analiza de piata Machina Research (2), in 2015 pe primul loc in topul operatorilor telecom care ofera servicii de comunicatii M2M s-a mentinut Vodafone, secondat de AT&T. Grupul liderilor este completat de Telefonica, Deutsche Telekom, Orange, Telenor Connexion, Verizon si Softbank/Sprint.
Ierarhia Machina Research nu ia in calcul doar volumul total de abonati, ci mai multe criterii, precum: experienta in domeniul tehnologiilor M2M, platformele dezvoltate; amprenta geografica a operatorului; perteneriatele etc. Din punct de vedere al numarului total de conexiuni M2M, operatorii telecom chinezi surclaseaza orice alt concurent. China Mobile raporta 42 de milioane de conexiuni M2M la finalul lui 2014, iar estimarile sunt ca, inca din primele luni ale lui 2015, a depasit pragul de 50 de milioane, ceea ce reprezinta dublul valorilor inregistrate de Vodafone si AT&T. Suprematia chineza este consolidata de China Unicom, cu alte 10 milioane de conexiuni M2M.
Verticalele care au inregistrat in 2015 cea mai mare crestere a ritmului de adoptie a tehnologiilor M2M, conform celei de a treia editii a Barometrului anual realizat de Vodafone (3), sunt:
- Energia si utilitatile (37%);
- Industria auto (32%)
- Retailul (32%)
- Industria electronicelor de consum (29%);
- Sanatatea si industria farmaceutica (28%);
- Transporturile si logistica (19%);
- Industria producatoare (17%).
Este o schimbare de ierarhie interesanta fata de acum doi ani, cand Barometrul Vodafone plasa pe primele trei locuri in clasamentul verticalelor cu cel mai mare apetit pentru solutiile M2M electronicele de consum, enrgia si utilitatile la egalitate cu industria auto.
Cresterea utilizarii tehnologiilor M2M este sustinuta atat de noii clienti, cat si de extinderea proiectelor deja existente. 81% din companiile participante la studiu au indicat faptul ca folosesc pe scara mai larga solutiile M2M (in 2015 fata de anul anterior). Utilizarea intensiva este favorizata, in principal, de noile tipuri de echipamente si posibilitati de conectare aparute in decurs de un an si de introducerea capabilitatilor de analiza de date.
Ierarhia obiectivelor urmarite de organizatii in cadrul proiectelor M2M plaseaza pe primele doua locuri automatizarea proceselor (72%) si colectarea de date pentru sustinerea proceselor manuale (66%). Urmatoarele "motive" ies din zona castigurilor punctuale si tin de cea strategica, avand un caracter transformational:
- Lansarea de noi produse si servicii (59%);
- Transformarea proceselor de business (52%);
- Dezvoltarea de noi directii de business si/sau modele operationale (50%).
Este interesanta compararea acestei ierarhii cu ariile in care companiile au inregistrat deja beneficii solide in urma adoptarii tehnologiilor M2M: nivelul operational (cu efect direct in cresterea productivitatii); serviciile pentru clienti; suportul decizional (cu accent pe cresterea vitezei si agilitatii) si, nu in ultimul rand, zona de costuri/castiguri. Studiul Vodafone arata ca mai mult de jumatate (59%) din organizatii au raportat cresteri importante ale randamentului investitiei (RoI), 54% au obtinut un RoI pozitiv in decurs de 12 luni, majoritatea companiilor anuntand o reducere medie a costurilor cu 18%.
In ceea ce priveste ritmul de adoptie al tehnologiilor M2M la nivel global, zona AMEAP (Africa, Middle East, Asia/Pacific) se situeaza pe primul loc (cu 35%), urmata de Europa (31%) si America (17%). Europa inregistreaza insa cea mai mare viteza de crestere (48%), in timp ce America detine recordul in ceea ce priveste obtinerea unui RoI pozitiv (41% din companii reusesc sa il obtina in 6 luni).
Tehnologiile M2M sunt cotate ca fiind unul dintre cele mai puternice motoare de crestere pe care industria telecom si sectorul IT le au la dispozitie in urmatorii ani. Desi popularitatea si gradul de adoptie au crescut rapid in ultimii ani, exista inca o serie de inhibitori care trebuie depasiti, pe primul loc situandu-se incertitudinile legate de nivelul de securitate oferit de conexiunile M2M. Acestora li se adauga slaba cunoastere a tehnologiilor si beneficiilor aferente, teama ca acestea vor intarzia sa apara si problemele de interoperabilitate, aplificate si de lipsa unor standarde unanim acceptate. Specialistii estimeaza insa ca provocarile vor fi depasite din mers, pentru ca fenomenul Machine-to-Machine a capatat amploare, lista beneficiilor si dezvoltarilor specifice extinzandu-se rapid.
Referinte:
(1) The Global M2M/IoT Communications Market - BERG Insight
http://www.berginsight.com/ReportPDF/ProductSheet/bi-globalm2m7-ps.pdf
(2) M2M Communications Service Provider Benchmarking Report 2015 - Machina Research
https://machinaresearch.com/news/m2m-csp-benchmarking-report-2015-the-fast-growing-and-increasingly-competitive-m2m-csp-business-sees-continued-global-leadership-from-vodafone-and-att/
(3) M2M Barometer Report 2015 - Vodafone
https://www.vodafone.co.nz/cms/documents/m2m-barometer.pdf