Teme si tehnologii la CeBIT Hanovra

                                                                        Eugen Preotu si Raluca Preotu

             Anul acesta targul CeBIT de la Hanovra (10–14 martie), cu 3.500 de expozanti si speakeri de marca precum Angela Merkel, David Cameron, Eugene Kaspersky, cofondatorul Apple Steve Wozniak si cofondatorul Wikipedia Jimmy Wales, si-a ridicat profilul fata de anii anteriori in randul marilor targuri din IT si telecomunicatii.

         Strategia de repozitionare a CeBIT ca eveniment de importanta in bransa a oglindit astfel in acest fel editia de anul acesta a targului Mobile World Congress Barcelona, unde a fost invitat fondatorul Facebook Mark Zuckerberg, alaturi de Virginia Rometti, CEO IBM si alti reprezentanti de la varful companiilor de seama din IT. Pe de alta parte, a avut loc o repozitionare a targului catre prezentarea tendintelor importante de dezvoltare ale pietei de IT.

         Astfel, premierul britanic a vorbit la ceremonia de deschidere despre un parteneriat de cercetare a tehnologiilor 5G intre universitatile King’s College London, University of Surrey si Universitatea Tehnica din Dresda. De asemenea, el a anuntat interesul guvernului britanic in Internetul Lucrurilor, directie de cercetare pentru care acesta a alocat £45m, Cameron spunand ca vede Internetul Lucrurilor ca “un mod de a creste productivitatea, a ne tine mai sanatosi, a face transportul mai eficient, a reduce consumul de energie si a lupta cu incalzirea globala”.

         Unul dintre lucrurile cu care se va putea comunica de la distanta vor fi si gentile de calatorie. Astfel, T-Systems (subsidiara a Deutsche Telekom), impreuna cu Airbus si producatorul de articole de voiaj Rimowa, au prezentat Bag2Go, o valiza echipata cu un card SIM pentru GSM, Wi-Fi si GPS, un chip NFC si un display cu un barcode, numele proprietarului, un identificator al valizei si greutatea acesteia. Valiza astfel accesorizata permite permit localizarea ei printr-un app, iar proprietarul este, de asemenea, avertizat daca bagajul ii este deschis de neaveniti. Tot la CeBIT a fost prezentata si mana robotica i-limb ultra revolution dezvoltata de Touch Bionic. Aceasta proteza este prima mana artificiala controlata printr-un app. Cu ajutorul unei aplicatii Quick Grips se pot activa diferite moduri de priza a mainii si degetelor.

         Big data a fost, de asemenea, o tema centrala la CeBIT. Potrivit asociatiei germane BITKOM, aproape 10% dintre companiile germane folosesc solutii big data, iar alte 31% au planuri ferme sa le foloseasca in viitor. Provocarea este de a crea arhitecturi de date care sa permita obtinerea de insight in timp real, utilizarea datelor pentru a adresa probleme ale momentului si a prevedea probleme si oportunitati de viitor, precum si securizarea acestor date, al caror volum va creste poate peste asteptari in viitorul apropiat  datorita avantului de interconectare a tot mai multor obiecte din Internetul Lucrurilor, precum si interesului pentru dispozitivele purtabile, care analizeaza date ale corpului nostru.

         Astfel, IBM Research Labs din Haifa au prezentat la CeBIT un sistem de colectare a datelor de pe wearables (pedometre, monitoare ale calitatii somnului, ale pulsului etc.) intr-o baza de date care integreaza aceste date si produce rapoarte despre starea sanatatii unei persoane. Reprezentanti SAP au prezentat si ei produse de analiza big data care ofera informatii in timp real despre starea jucatorilor din sporturile profesioniste, facilitand deciziile antrenorului din timpul meciurilor. De asemenea, senzori aplicati mingilor pot oferi date in plus care sa ajute la imbunatatirea performantei sportivilor. Tot la CeBIT au expus 50 de finalisti (start-ups) din 17 tari, alesi din 450 de participanti din 60 de tari, in cadrul unui concurs organizat de CODE_n pe tema solutiilor de analiza big data. Castigatorul trofeului si a sumei de €30.000 a fost Viewsy (Londra), cu o platforma de analiza a comportamentului consumatorilor adresata segmentului retail.

         Un alt subiect fierbinte la CeBIT a fost securizarea terminalelor mobile. La sfarsitul anului trecut, Deutsche Telekom si Samsung au anuntat SiMKo 3, un smartphone high-security bazat pe Samsung Galaxy S3. Aprobat de Biroul Federal pentru Securitatea Informatiei (pentru informatii de business confidentiale), SiMKo 3, cunoscut si ca “telefonul Merkel” (“Merkel-Handy” / “Merkel phone”) ruleaza pe un microkernel L4 (care contine doar 10.000 linii de cod) dezvoltat de Universitatea Tehnica din Dreda impreuna cu Kernkonzept (un start-up din 2012), Telekom Innovation Laboratories and Trust2Core (fondata in 2012 ca subsidiara Deutsche Telekom). SiMKo ruleaza Linux si Android, comportandu-se ca doua dispozitive intr-unul. Un smartphone SiMKo costa intre €1,700 si €2,500.

         Exista insa si aplicatii care ofera securizarea convorbirilor si datelor la un pret accesibil. DT a lansat la CeBIT si un app dezvoltat in parteneriat cu GSMK, ce permite incriptarea comunicatiilor de voce si text. Va fi disponibil intai pentru Android si ulterior pentru iOS. Reprezentanti ai Vodafone Germania au anuntat si ei ca vor lansa in curand aplicatia Secure Call, intai pentru dispozitive care ruleaza Android, iar apoi pentru terminale cu iOS si Windows Phone. Va costa ca. €10 pe luna. Vodafone Germania a dezvoltat acest Secure Call impreuna cu Secusmart, o companie ale caror produse SecuSuite le foloseste chiar Angela Merkel pe un BlackBerry 10.

         Inteligenta artificiala a fost un alt subiect in prim-plan la targ. Centrul German pentru Inteligenta Artificiala din Bremen a expus robotul iStruct Demonstrator, cunoscut si ca Charlie. Dezvoltat pentru misiuni spatiale, Charlie, construit dupa conformatia unui cimpanzeu, se poate deplasa cu viteze de pana la 40 cm pe secunda. El are, totodata, abilitati de stabilizare deosebite, purtand numai pe picioare 60 de senzori, si se poate ridica de jos datorita unei “coloane inteligente”. Pana acum Charlie a costat €3m.

         In fine, o alta tendinta marcata de CeBIT a fost cea a automobilelor conectate la cloud si a celor autonome. Martin Winkerhorn, CEO Volkswagen, a vorbit la ceremonia de deschidere despre importanta aliantelor intre firmele auto si cele IT pentru construirea masinilor inteligente, precum si despre necesitatea asigurarii protectiei datelor unui automobil conectat. Grupul Volkswagen, care include Audi, Bentley, Bugatti, Seat and Skoda, are acum un parteneriat cu Google. El se alatura firmelor Audi, Daimler, GM, Honda, Hyundai, Kia Motors America si Tesla, pentru folosirea Google Maps, Google Places, My Points of Interest, Google Glass etc. Cu o saptamana inainte de CeBIT, la Geneva Motor Show, compania Apple a lansat si ea platforma iOS CarPlay, implementata deja de Ferrari, Mercedes-Benz si Volvo in automobile expuse la show. Alti producatori auto care vor integra CarPlay la bord sunt BMW, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot Citroën, Subaru, Suzuki si Toyota. CarPlay permite accesarea contactelor, dictarea de mesaje si folosirea aplicatiilor prin comenzi vocale cu ajutorul asistentului personal Siri. Se doreste astfel distragerea minima de la condus, fiind incluse doar aplicatii third-party care pot fi folosite cu ajutorul comenzilor vocale. Majoritatea automobilelor care vor veni echipate cu CarPlay vor putea fi folosite si cu dispozitive Android.

         Pe partea de siguranta a circulatiei, Cisco a semnat acorduri de colaborare cu NXP Semiconductors and Cohda Wireless pentru a crea sisteme la bordul masinii care sa avertizeze conducatorul auto privind accidente, blocaje in trafic etc. Tehnologia permite comunicarea intre autovehicule, precum si cea intre automobile si dispozitive de pe drum.

         In ce priveste automobilele autonome, asa cum a remarcat Martin Winkerhorn, capacitatea unei masini de a se conduce singura este un obiectiv dezirabil atunci cand esti prins in trafic sau nu gasesti un loc de parcare. El a asemuit masinile autonome cu autopilotul unui avion. Problema este insa nu doar realizarea acestui deziderat al masinilor conectate si autonome, si ci asigurarea sigurantei sistemelor lor wireless care deocamdata pot fi usor de infiltrat, un hacker putand actiona, de pilda, franele, acceleratia, volanul sau dezactiva pornirea masinii. Cu toate acestea, Institutul Inginerilor Electrotehnisti si Electronisti din SUA estimeaza ca 60% dintre masini vor fi conectate la Internet pana in 2025 si ca, pana in 2040, 75% dintre masinile din trafic vor avea capacitatea de a fi autonome.

         Editia de anul acesta a targului CeBIT demonstreaza, asadar, faptul ca acest targ cu traditie (a fost inaugurat in 1970) ramane de actualitate. Desi anul acesta Samsung a lansat aici imprimante NFC in timp ce la CES si MWC au fost prezentate numeroase de terminale mobile si dispozitive purtabile mult asteptate, la ultimele editii CeBIT Hanovra a stiut sa canalizeze tendinte importante ale lumii IT care au trecut mai putin observate de marele public la primele doua targuri datorita multitudinii de lansari de gadgeturi. CeBIT 2014 a aratat ca se poate ridica profilul unui targ de IT si telecomunicatii si in alt mod. El ramane o prezenta notabila in acest peisaj, care are toate sansele sa ofere surprize placute in viitor.

Organizatori

 
agnor
 
its events